Potřebujete se na něco zeptat, co Vám není jasné? Napište mi zde svůj dotaz a já Vám v dohledné době odpovím.

Proč mi 3x110 jede hůř než 4x90?

Jerry | 05.11.2018

Mám takový hloupý dotaz. Zhruba 3 roky jsem jezdil na inline bruslích Powerslide phusion 2 open air s kolečky 4x90. Kolečka už jsou hodně sjetá, ložiska orezlá a brusle celkově zřízené po několika pádech... tak jsem si v létě udělal radost a koupil Powerslide Argon s kolečky Infinity 3x110 a čekal jsem, že nové brusle pojedou samy... jenže ono ne... :-)

Z počátku jsem si říkal, že to chce čas zvyknout si na jiné brusle, ale po několika měsících pořád jezdím pomaleji než dřív. Na stejné trase ve starých bruslích mívám průměrku 19-20 km/h, v nových 16-17 km/h a nevím, čím to je?

Předpokládám, že chyba nebude v bruslích, ale něco dělám špatně. Jsem defakto samouk, takže se nejspíš nějaká chyba v technice vadí s většími kolečky více?
No jen to zkouším, kdyby někdo dokázal poradit na dálku....

Re: Proč mi 3x110 jede hůř než 4x90?

Matěj | 08.11.2018

Ahoj, díky za dotaz,
měnil jsi někdy kolečka ve starých bruslích? Většinou do setů výrobci dávjí hodně měkká a tudíž pomalá kolečka, takže pokud jsi je ve starých bruslích někdy měnil za nová tvrdší, tak mohly výrazně lépe jet.
Stejně tak u nových bruslí. Díval jsem se na ten typ a tam bys v technice asi neměl moc změn cítit, že by tě brusle vedly do něčeho, co bys dělal jinak než dřív. nicméně při měkkých 3 kolečkách je pak na každé kolečko větší tlak než u 4 koleček, tudíž tam je vyšší valivý odpor.
Neříkám, že to tím určitě bude, ale v základu ta kolečka 125 nejsou nic moc a opravdu moc nejedou, tak to může být až tolik znát. Není to tak úplně tvrdostí materiálu, ale spíš tou směsí.

S pozdravem
Matěj

Re: Re: Proč mi 3x110 jede hůř než 4x90?

Jerry | 08.11.2018

Moc děkuji za odpověď!
Pravda, ve starých bruslích úplně původně byla 84mm měkká kolečka, ze kterých se po pár měsících polovina ubrousila, tak jsem kupoval 90mm (do rámu se 4x90 vešlo), která rozhodně byla tvrdší (a ubývala pomalu). Bohužel nápisy jsou dávno pryč, takže asi nezjistím, co jsem tehdy koupil (nejspíš PS Infinity, ale tvrdost nevím).

Nové brusle působí pohodlnějším dojmem, nedrnčí na horším asfaltu, ale jsou to moje druhé brusle, takže si netroufám soudit, nakolik je to jinou konstrukcí boty, rozdílem ve velikosti a počtu koleček... ale asi to tak bude, že jsou ta kolečka měkčí.

Pokud tedy aktuální kolečka Powerslide Infinity 110mm 85a mohou být tak pomalá, že ve výsledku jedu citelně pomaleji než staré 4x90, jaká 110 mm (nikoliv 125) kolečka by byla lepší (přiměřenou) volbou?

Ve výsledku to vlastně může být motivace. Až ojezdím ty současná kolečka, budu si moct koupit lepší a snad zase rychlejší... :-)

Díky

Re: Re: Re: Proč mi 3x110 jede hůř než 4x90?

PetrM | 10.11.2018

Mohlo by to být už mnohokrát probíranými spacery, pokud se na starých bruslích kolečka při roztočení rukou točila dobře a dlouho, a na nových ne, hledal bych problém spíš v nich a jejich usazení v rámu bruslí. Preventivně je možný zkusit namontovaný kolečka na bruslích rukou jakoby zapáčit za každé kolečko na několika místech po obvodu kolmo ke směru jízdy, aby si sedla ložiska v kolečku, mělo by to vydat nějakej zvuk, takové lupnutí a kolečko by se mělo roztočit s větší výdrží.

Re: Re: Re: Re: Proč mi 3x110 jede hůř než 4x90?

Jerry | 11.11.2018

Tady bych příčinu nehledal, s tím jsem válčil na starých bruslích a pokaždé hledal kompromis, jak moc šrouby utáhnout, tam už ložiska a šrouby měli své za sebou, po každé rotaci jsem zjišťoval, že některá kolečka se na některých místech točí blbě, zkoušel vzájemně prohazovat spacery... naopak v nových se kolečka točí na prázdno krásně tiše a dlouho... ale zapáčit jsem zkusil a točí se pořád stejně.

Re: Re: Re: Re: Re: Proč mi 3x110 jede hůř než 4x90?

Matěj; | 14.11.2018

Ahoj, šířka spacerů toto může také ovlivnit, ale dotažení šroubů by mělo být vždy dostatečné. Pokud se ložiska někdy netočí, tak je potřeba vyzkoušet širší spacery s úplným dotažením, mělo by to otáčení koleček vyřešit.
Dotaz na celkové zpomalení s tím může a nemusí souviset, těch možných příčin je mnoho. Nicméně špatné točení koleček je věc, kterou většina lidí vidí a řeší jako první, to je pravda.

kola Infinity Plus 125

Tom | 17.09.2018

Ahoj,

má někdo ze čtenářů poradny zkušenost s koly Infinity Plus 125? Jak si vedou v porovnání s jinými koly 125 mm? Případně jaký je rozdíl mezi verzí A (http://imgworld.cz/3Aqysz2kOq.png) a verzí B (http://imgworld.cz/tlKBhyZ4Rz.png)?

Re: kola Infinity Plus 125

PetrM | 20.09.2018

Tak to by mě taky zajímalo, jak jedou tahle kola, navíc sada 6x125 je výrazně levnější než 8x110 a 8x100, asi podpora velkých kol. V každém případě rozdíl mezi obrázky je pouze v provedení středu, ten druhý (co víc tlumí je pouze pro 125mm, ten radiální je pro průměry 110 a 100mm. Na obou obrázcích je sice uvedeno 125mm, ale to se podle mě jedná o starší asi loňský původní model, určitě se ale dají sehnat oba.

Nové brusle

Jakub | 09.07.2018

Ahoj,

jezdím rekreačně - kombinuji s během. Mám jedny brusle více než 10 let, párkrát jsem měnil ložiska, ale kolečka jsem už sjel možná o 2cm a tak si říkám, že je možná čas si pořídit něco nového - dřu jak kuň, leje ze mě a nanynky se sluchátkama v uších mě předjíždí, což mi kapku sráží ego :-D Mám 185 cm / 80 kg. Můžete mi něco doporučit, aby to jezdilo? Díky.

Re: Nové brusle

Matěj | 15.07.2018

Ahoj Jakube, díky za dotaz.

Na začátek se zeptám, zda hledáš jen nová kolečka, nebo nové brusle? Kolečka vyměnit lze a také to pomůže i v rychlosti, záleží ale na jejich velikosti vhodné pro tvoje brusle. Na tuto výšku a váhu klidně můžeš volit tvrdší a rychlejší kolečka (87a neboli XXFirm).

Co se týká kompletní výměny bruslí, tak to by stálo spíše za konkrétnější konverzaci, tak když tak napiš do mailu a domluvíme se:-)

Hezký den
Matěj

Lepší ložiska ?

Jarda | 06.07.2018

Ahoj Matěji,
Nyní mám ocelová ložiska Bones Reds a kolečka MPC Black Magic XXFirm 110mm. Chtěl bych se zeptat, kam se dá teoreticky posunout použítím keramických ložisek (a případně i větších 125mm koleček). Teď jedzím 20km na asfaltovém povrchu průměrnou rychlostí asi 26km/h. Dá se nějak odhadnout o kolik by se zhruba zvedla průměrná rychlost použítím keramiky (případně i těch větších koleček)?

Na čem vlastně jezdíš závody ty nebo tvoji kolegové z týmu?

Děkuji za odpověď. Jarda

Re: Lepší ložiska ?

Matěj | 15.07.2018

Ahoj Jardo, omlouvám se za delší prodlevu v odpovědi, jezdím teď po Evropě na MS a s týmem na soustředění, tak toho mám nad hlavu:-).

Pokud jsou ložiska dobře vyčištěná a nedrhnou, tak na rychlosti keramika přidá nepatrně, není to to, co by dělalo takový rozdíl. Keramika má výhody hlavně v nízké údržbovosti, tzn, nereznou a nemusí se skoro čistit ani po dešti, kdy se do nich dostává nejvíce nečistot.
Druhý rozdíl je v životnosti, kdy se keramické kuličky s časem odírají méně, než kuličky ocelové, takže ložiska vydrží déle ve vyšší kvalitě.
Na rychlosti pak mohou spíše přidat kolečka 125mm, ale i to nemusí být u každého bruslaře stejné, někomu větší kola sednou, někdo má radějí 110. Jde o zvládnutí techniky a stability, ale také o typu trati, kde jezdíš. Časté zatáčky a kopce jsou lepší pro 110, naopak dlouhé rovinky a stálé tempo pak ukazuje spíš na 125mm kolečka, které budou tak mít čas se dostat do rychlosti, kde je pak snáz udržíš.
Kluci z týmu jezdí na stejných kolečkách, jako používáš ty, tedy MPC Black Magic, nicméně na dráhu volí nejčastěji střední tvrdost XF, případně pak kombinaci XF a tvrdší XXF.
Teď na mistrovství světa ale poprvé testovali i novinku MPC Blue Magic Turbo, která jsou ještě přilnavější, ale zároveň velmi rychlá, a byli velmi úspěšní a spokojení.

Na maratony si někteří berou stále 110mm kola, někteří pak rám Comp Transformer a kola MPC Big Black Magic XF (125mm). Ložiska mají buďto Bones Reds Ceramic nebo Bones Swiss Ceramic.

Já už závodů tolik moc neplánuju, ale tréninky jezdím na stejné kombinaci, jako kluci:-).

S pozdravem
Matěj

Cisteni zapouzdrenych lozisek ?

Jirka | 14.06.2018

Ahoj jsem amatersky jezdec, v bruslich mam zapouzdrena loziska. Je dobre je cisti a pote pokouset namazat, nebo u tohoto typu lepe nechat jak jsou.
Diky Jirka

Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?

Petr | 18.06.2018

Ahoj, Jirko, dovolím si zareagovat na tvůj dotaz a ještě jej mírně rozšířit. Před pár dny jsem čistil nějaká svoje starší ložiska, byly mezi němi i ta zapouzdřená a mnoho let neudržovaná. Postup, který se mi osvědčil: Vem je jak jsou, (neotvírej je) a jenom je pořádně propláchni v technickém benzínu nebo acetonu. Udělej to tak 2x s každým a otři v papírovém ubrousku. Pokud budou taková ložiska maštěná vazelínou - což ty levné asi budou - tak se i po takové koupeli budou točit tiše a na takové to domácí žvýkání vcelku uspokojivě.
Chci se ale zeptat na toto: není lepší (výměnou za sníženou trvanlivost) ty ocelové ložiska nemazat vůbec? Když jsem ty svá ložiska vyčistil (twincam, wicked, různé noname...), točí se bez namazání krásně třeba 10s, ale rachotí, zatímco když je zakápnu olejem (Pro Lube) tak se sice ztiší, ale netočí se v prstech déle jak 3 vteřiny. Co je lepší? (nebavíme se o ložiskách za tisíce, ale spíše za stovky které možno obětovat)
Dík, Petr.

Re: Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?

Matěj | 25.06.2018

Ahoj Petře, ke Tvému dotazu ohledně ne/mazání. Je to tak, že ložisko samozřejmě olejem maličko zbrzdíš, záleží na jeho viskozitě, nicméně při zatížení se zase chová trochu jinak. Ložisko bez zatížení se lépe točí bez oleje, ale v momentě, kdy ho zatížíš, tak je tam na kuličky mnohem větší tlak a tím pádem i tření a tam pak olej pomáhá více. Taky jsem to samozřejmě dřív zkoušel, ale občas se mi stávalo, že už ke konci závodu začala ložiska pískat, což je známka toho, že něco není v pořádku. A rozhodně nejela tak dobře.
Mažu teď Bones Speed Creamem, který je pro inline ložiska dělaný a brzdí minimálně, navíc ho stačí fakt maličko, víceméně jedna kapka do ložiska.
Matěj

Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?

Matěj | 25.06.2018

Ahoj Jirko,
díky za dotaz, můj názor je stejný, jako Petrův. Zapouzdřená ložiska párkrát proprat v benzínu, vyplaví se tím, co se dá, a zároveň tam zůstane i trocha té vazelíny většinou, takže to ani nemusíš pak mazat.
Je to sice takové neúplné vyčištění, ale stejně se zapouzdřenýma ložiskama nic moc jiného vymyslet nejde:-)

Matěj

Re: Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?

PetrM | 30.06.2018

Ještě je jedna možnost, a to ze ZZ oboustranně nerozebiratelných ložisek udělat otevřená (vyjmutím kovového krytu - pomocí tenkého nože je prostě vypáčit ven) a jednu stranu nechat otevřenou - tu dát dovnitř směrem ke spaceru, a druhou, která se dá zvenčí kolečka, uzavřít pomocí pryžové krytky vyndavatelné krytky, pokud je máš k dispozici z jiných starších ložisek (eventuálně kvůli krytkám pořídit nějaká velmi levná ložiska a použít krytky z nich). Ale možná by bylo úplně nejlepší pořídit nějaká lepší rozebiratelná ložiska.

Kolečka universál

Mirek | 22.05.2018

Ahoj Matěji,
chtěl bych se zeptat na tvůj subjektivní názor týkající se použití dvouvrstvých koleček MPC Big Black Magic 125 mm při mokrých podmínkách. Chystáme se s kamarádkou po několikáté na 24 hodinový závod a nechce se nám z finančních důvodů kupovat speciální kolečka na mokrý povrch. V různých recenzích jsem četl, že dvouvrstvá kolečka mají ucházející grip i na mokru, ale zajímal by mě názor někoho, kdo má možnost srovnání i s čistě "mokrými" kolečky. A jaký je případně rozdíl při použití tvrdosti Xfirm a XXfirm také za mokra. Jenom doplním, že vážím cca 76 kg.
Předem díky za odpověď.

Re: Kolečka universál

Matěj | 30.05.2018

Ahoj Mirku, díky za dotaz.

Je to tak, jak jsi četl - kolečka MPC celkově mají dobré vlastnosti i na mokru. Není to tak, že by to bylo srovnatelné s MPC Storm Surge, ale pořád se na tom dá jezdit. Přiznám se, že na 3x125 jsem v mokru ještě nejel, očekávám rozdíl v počtu kontaktních bodů, ale materiál koleček je stejný, takže pořád použitelný.
Celkově, když se podíváš na fotky z deštivých závodů, tak tam vedou Storm Surge a pak různé odnože a varianty firmy MPC, ať už Red Magic, Boom Magic, nebo originální Black Magic.

Hodnotil bych to spíš tak, že když začne pršet, tak buďto má člověk Stormy a má vyhráno, nebo má pak jiná kolečka MPC a závod si ještě užije. Dvouvrstvost sice roli hraje, ale hlavně to mění materiál - u Stormů je urethan hydrofilni, to znamená, že odpuzuje vodu, což dělá jejich super vlastnosti.
Ostatní kolečka tuto vlastnost nemají a záleží tak na styčné ploše a tedy tvrdosti, čím měkčí kola, tím větší styčná plocha a přilnavost. Kolečka Matter pak mají úplně jiné složení urethanu a nějak ještě nepřišli na kombinaci, která by na mokru nebyla nepoužitelná, takže i jezdci profi Powerslide týmů jezdí na mokru na různých typech značky MPC.

počet lamel ve středu kolečka

Jezdec | 19.04.2018

Dobrý den Matěji,

měl jste někdy možnost vyzkoušet dvě stejná kolečka lišící se jen počtem lamel ve středu kolečka (řekněme sudý a lichý počet lamel)?

Existují nějaké výhody sudého/lichého počtu lamel (ať již co se týče rozložení síly na kolečko, pohodlnosti kolečka či jiného parametru který Vás napadne)?

Plný střed nebo asymetrické lamely není třeba uvažovat.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Přidat nový příspěvek